فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

کارهای حساب وکتاب شرکتها را انجام دهیم

  • ۰
  • ۰

مفاهیم پایه ای بورس- قسمت سوم

در این مطلب با اصطلاحات بسته شدن یا توقف نماد،مجمع سالیانه،سود تقسیمی(DSP)،اندوخته(قانونی و عادی)،افزایش سرمایه(جایزه و آورده) آشنایی پیدا می کنید.

 

بسته شدن نماد یا توقف نماد
انجام هر گونه تغییر در اساسنامه شرکت همانند محل شرکت،میزان سرمایه و سایر موارد مشابه تنها در صورتی ممکن است که نماد معاملاتی شرکت بسته شود.یعنی معامله بر روی سهام شرکت طی مدت فوق الذکرصورت نمی گیرد و بعد از انجام امور یاد شده، سهام با قیمتی جدید وارد تابلو خواهد شد.تعدیل EPSهم از جمله مواردی است که بسته شدن نماد را در پی دارد.ضمنا در روز اول باز شدن نماد، سهام از قانون حجم مبنا پیروی نمی کند و سقف و کف قیمتی نخواهد داشت.

مجمع سالیانه

گردهمایی مدیران و سهامداران شرکت ها که برای ارائه وضعیت شرکت و تعیین سود حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت تشکیل می گردد.در این مجمع،معمولا مدیر عامل شرکت به نمایندگی از هیئت مدیره گزارش خود را به سهامداران ارائه می کند و سهامداران در مورد نحوه تقسیم سود و میزان آن نظرات خود را بیان می کنند.

سود تقسیمی(DPS)
عبارت است از سود پس از کسر مالیات به ازاءهر سهم که توسط شرکت پرداخت می گردد.چون DPS بخشی از EPS می باشد که سهامداران در مورد تقسیم آن نظر می دهند معمولا کمتر از EPSمی باشد.البته چنانچه تمام سود تقسیم شودEPSوDPS برابر می باشد.در بعضی موارد خاص نیز DPS بیشتر ازEPS است که این مبلغ اضافی معمولا از محل سود انباشته سال های قیل تامین می شود.البته این وضعیت اکثرا نشان دهنده بی برنامه بودن شرکت می باشدچون سود انباشته همان سود سال های گذشته است که توزیع نشده است و معمولا جهت انجام برنامه ای خاص در شرکت باقی مانده است و توزیع آن در سال های بعد نشانه خوبی نیست.

اندوخته
چنانچه DPS کمتر از EPSباشد،میزان اختلاف به حساب اندوخته منظور می شود. این اندوخته می تواند اندوخته قانونی یا اندوخته عادی باشد.

اندوخته قانونی
سهمی از سود که طبق قانون باید در شرکت باقی بماند.طبق قانون شرکت ها موظفند هر دوره 10 درصد از سود خود را اندوخته کنند تا زمانی که جمع مبالغ اندوخته به 5 درصد سرمایه برسد که پس از آن نیازی به انباشت سود نیست. شرکتها می توانند در افزایش سرمایه از اندوخته قانونی استفاده کنند چون شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار غالبا در حال توسعه می باشند و پیوسته افزایش سرمایه می دهند. در اغلب موارد اندوخته قانونی به حداکثر خود نمی رسد.

افزایش سرمایه
تجهیز منابع مالی از طریق آورده سهامداران یا سود انباشته و منابع اندوخته شده شرکت افزایش سرمایه نام دارد.

افزایش سرمایه به روش جایزه
افزایش سرمایه از محل اندوخته های شرکت و بدون پرداخت پول می باشد.هیات مدیره می تواند قسمتی از سود را اندوخته کند و سپس افزایش سرمایه از محل اندوخته را انجام دهد.در این روش چون سهامدار پولی پرداخت نمی کند به آن افزایش سرمایه به صورت جایزه می گویند.

افزایش سرمایه از محل آورده
افزایش سرمایه ای است که از محل دریافت قیمت اسمی سهام به ازای هر سهم از سهامدار صورت می گیرد.

  • ۹۸/۱۰/۱۰
  • حسین هوشمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی