فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

کارهای حساب وکتاب شرکتها را انجام دهیم

  • ۰
  • ۰

تعریف سود تقسیمی هر سهم چیست؟

سود سهامی که به هر سهامدار عادی طی یک دوره زمانی مشخص به ازای هر سهم او پرداخت می‌شود، سود تقسیمی هر سهم گفته می‌شود. سود تقسیمی هر سهم از تقسیم سود تصویب‌شده مجمع برای پرداخت بین سهامداران بر تعداد سهام عادی شرکت به دست می‌آید.

حسابداری شخصی و روش پاکت نامه های پر از پول در مدیریت مخارج


سود تقسیمی هر سهم را می‌توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:

D: مجموع سودهای سهام در طول یک بازه زمانی (معمولاً ۱ سال)

SD: مجموع سود سهامداران ممتاز

S: تعداد سهام عادی طی یک دوره زمانی (معمولاً ۱ سال)

توضیحات مدیر مالی در مورد سود تقسیمی هر سهم

لزوماً همه سودی که شرکت در پایان سال به دست آورده است، بین سهامداران تقسیم نمی‌شود و بخشی از آن برای انجام پروژه‌های جدید، پرداخت بدهی ها و مواردی که به رشد شرکت می‌انجامد به صورت سود انباشته در شرکت باقی می‌ماند. در فرمولی که برای محاسبه سود تقسیمی هر سهم ارائه شد، سود پرداختی به سهامداران ممتاز کسر می‌شود. با توجه به اینکه در ایران انتشار سهام ممتاز غیرقانونی است و عملاً سهام ممتازی وجود ندارد، بنابراین شما برای محاسبه سود تقسیمی هر سهم به سادگی می‌توانید با تقسیم سود پرداختی تصویب شده در مجمع را بر تعداد سهام منتشرشده تقسیم کرده و سود تقسیمی به ازای هر سهم را محاسبه کنید.

هر سال در مجمع عادی سالیانه میزان تقسیم سود با حضور سهامداران و رأی‌گیری از همه حاضران تصویب می‌شود و شرکت موظف است بعد از تصویب سود تقسیمی حداکثر ظرف مدت ۸ ماه سود تقسیمی به ازای هر سهم را به سهامداران پرداخت کند.

برای حمایت از سهامداران خرد، شرکت ها موظف‌اند هر سال حداقل ۱۰ درصد از سود شرکت را بین سهامداران تقسیم کنند و پرداخت بیشتر از این مقدار، با رأی‌گیری از سهامداران تصویب می‌شود.

برای مثال چنانچه شما مالک ۱۰۰۰ سهم شرکت فرضی شناسا باشید و مجمع در سال گذشته رأی به پرداخت ۱۰۰ تومان سود تقسیمی به ازای هر سهم داده باشد، سود شما از محل سود تقسیمی ۱۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.

پرداخت سود تقسیمی به ازای هر سهم در حال رشد می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مدیریت شرکت باور دارد که این رشد می‌تواند حفظ شود.

معادل‌ انگلیسی سود تقسیمی هر سهم عبارت است از:

Dividend Per Share – DPS

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی