فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

کارهای حساب وکتاب شرکتها را انجام دهیم

  • ۰
  • ۰

اهیمت قیمت نفت و درآمدهای نفتی در برخی از کشور های صادرکننده ی آن میتواند جز مسائل مهم کشور باشد. باتوجه به بررسی انجام شده بازار سرمایه در هرکشوری به عنوان مهترین بازار تلقی شده و عوامل تاثیر گذار برآن مانند نوسانات قیمت نفت میتواند جز عوامل تاثیر گذار مهم در بازار سرمایه نیز باشد.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر شاخص کل بورس

ریزش قیمت نفت از میانه سال سال 2014 میلادی و وجود تحریم های نفتی از سوی دیگر برای ایران باعث شد تا شرکت های نفتی با تحمل زیان های بسیار و کاهش قیمت سهام خود در بازار بورس مواجه شوند.

در این خصوص اعضای اوپک بر توافقی برای کاهش عرضه ی نفت تا افزایش قیمت آن خبر دادند و توافقی که در این روزها حاصل شده میتواند یکی از دلایل افزایش قیمت نفت باشد.بعد از لغو تحریم های نفتی وزیر نفت از افزایش تولید نفت خبر داد.درآمدهای نفتی در ایران به عنوان یکی از درآمدهای مهم تلقی شده به طوری که میتوان عمده درآمدهای ارزی در ایران را درامدهای حاصل از نفت دانست. شرکت های نفتی بورس، تاثیر گذارین شرکتها در شاخص کل میباشند. این روزها با افزایش11 دلاری قیمت نفت شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های نفتی فعال در بورس تهران هستیم.با توجه به نمودار زیر میتوان مشاهده نمود که در طی چند روز اخیر همزمان با افزایش قیمت نفت شاخص کل نیز افزایش یافته است.

باتوجه به اینکه کشور ایران جز کشورهای صادراتی نفت است و باتوجه به اثرات افزایش و کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی بر اقتصاد کشور میتوان یک رابطه ی معناداری بین این افزایش و کاهش ها و تغییرات شاخص بورس پیدا کرد.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر شاخص قیمت سهام، قیمت نفت و نوسانات نفتی است. نفت و فرآورده ­های آن به عنوان مهمترین منبع انرژی در فرآیندهای تولیدی در جهان مورد استفاده قرار می­گیرد، از این جهت نوسان­ ها در قیمت نفت می­تواند بر هزینه های تولید و سودآوری شرکت­های تولیدی، اثرگذار باشد. نفت برای برخی از کشورهای صادرکننده آن مهمترین منبع درآمدی محسوب می­شود و قیمت نفت و نوسان­های آن از این رو نیز می­تواند بر بازار سرمایه اثر بگذارد، به طوری که در بسیاری از کشورها که مدیریت درآمد نفتی مناسبی وجود ندارند، افزایش قیمت نفت با افزایش درآمد دولت و افزایش پایه پولی همراه شده که میتواند آثار تورمی داشته باشد. افزایش تورم نیز اثر مثبتی بر قیمت سهام می ­گذارد. با توجه به اهمیت بازار نفت و بازار سهام در رشد اقتصادی، بررسی اثرپذیری این دو بازار از یکدیگر پراهمیت تلقی می­شود.

بورس تهران در این روزها، روند صعودی در پیش گرفته و شاخص کل ،سبز رنگ شده است. سرمایه گذاری در این بازار، همزمان با وجود ریسک، بازدهی های مخصوص خود را دارد.خبرهای منتشر شده از افزایش قیمت نفت، روحیه ای تازه در دل سهامداران ایجاد کرده است. و همین امر باعث شده تمام نمادهای گروه فرآورده های نفتی رشد قیمتی داشته باشند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی