فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

فعالیتهای مالی

کارهای حسابداری ومالی

کارهای حساب وکتاب شرکتها را انجام دهیم

  • ۰
  • ۰

بیت کوین چیست وبهترین زمان برای خرید بیت کویین چه موقع است؟

در یک ماه اخیر حتما خبر رکورد شکنی قیمت بیت کوین را شنیده اید. در این یک ماه اخیر ارزش هر سکه از این ارز رمزپایه، برابر با ۱۹ هزار دلار شده است.


این رکورد در حالی به دست آمد که تنها چند ساعت از رسیدن ارزش بیت کوین به ۱۸ هزار دلار می گذشت. ارزش بیت کوین طی سه هفته اخیر تا دو برابر و طی یک سال اخیر، ۲۰ برابر افزایش داشته است.

 

پارزش بیت کوین در حالی دائماً افزایش می یابد که بسیاری از تحلیلگران و متخصصین اعتقاد دارند ارزش این ارز، «حبابی ناپایدار» است. بنابر نظرسنجی اخیر خبرگزاری CNBC، بالغ بر ۸۰ درصد از اقتصاد دانان و استراتژیست های بازار در وال استریت، افزایش قیمت بیت کوین را یک حباب تلقی می کنند و تنها دو درصد از این افراد، ارزش ارز رمزپایه مورد اشاره را منطقی می دانند. اما اصلا بیت کوین چی هست؟ و از کجا آمده؟ و آیا خریدن آن در ایران قانونی است؟ در این مقاله قصد داریم به تاریخچه و نکاتی مهم در باره این ارز دیجیتالی بپردازیم؛ همراه وینوک باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول است که ویژگی اصلی آن از چیزی نشات می‌گیرد که در واقع وجود خارجی ندارد؛ بیت کوین پولی نیست که شما بتوانید در جیب یا دست خود نگه دارید. بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ آن را به رسمیت نمی‌شناسند و دلیل آن این است که توسط یک دولت یا بانک مرکزی پشتیبانی نمی‌شود.

نرم‌افزار اصلی بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط یک نفر یا یک گروه که از اسم مستعار به نام ساتوشی ناکاموتو استفاده می‌کنند روی یک ورق کاغذ به وجود آمد. هویت خالقان بیت کوین همچان مشخص نیست.

کمی درباره بیت کوین؛ بیت کوین چیست؟ بیت کوین بخریم؟

مشخصات اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ساتوشی ارسال شد که می‌گفت او دیگر از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده‌است.

 

تا به حال افراد زیادی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌اند که همگی به‌طور رسمی این امر را انکار کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین موارد مردی ۶۴ ساله آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد؛ دوریان تمام این گزارش‌ها را انکار کرد و گفت هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارد. دوریان نیز از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد. 

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط WIRED و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد.

 بازی‌های فانتزی آنلاین سال هاست که از بیت کوین، به عنوان ارزهای مجازی استفاده میکنند؛ اما تفاوت اساسی بیت کوین با ارزهای مجازی بازی‌ها، تکنولوژی بلاک چین است. بلاک چین در حقیقت یک دفتر ثبت اسناد آنلاین، عمومی و بی‌نام است که تراکنش‌های بیت کوین را در خود ثبت می‌کند.

دلیل افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

رشد سریع و برق‌آسای قیمت بیت‌کوین بسیاری را در کمتر از یک سال به میلیونر تبدیل کرد. اما آیا این درآمد‌ها واقعی هستند؟ یا صرفا یک حباب شکل گرفته است؟ آیا تا قبل از کریسمس شاهد افت نرخ‌ها خواهیم بود؟

سرمایه‌گذار‌ها سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده‌اند و اعتقاد دارند که با امکان‌پذیر شدن معاملات آتی بیت‌کوین، سرمایه‌‌های بسیاری توسط شرکت‌های بزرگ به این بازار تزریق خواهد شد.

 

 

همچنین دو مرکز بزرگ تبادلات الکترونیک CBOE و CME Group اعلام کردند که قصد دارند در آینده نزدیک امکان معاملات آتی بیت‌کوین را فراهم سازند. امکان تبادل آتی بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را برای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری بسیار خوش‌آیند و مورد پسند خواهد کرد؛ زیرا قادر خواهند بود از این طریق هنگام افت قیمت بیت‌کوین سود‌های کلانی به جیب بزنند.

این اقدام همچنین بیت‌کوین را از دید وال استریت رسمی و قانونی خواهد کرد. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف بیت‌کوین، همین تردید و ابهام در به رسمیت شناخته شدنش است.

چه کسانی روی بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند؟

۱-کسانی که صرفا بر اساس شنیده‌ها و بدون داشتن اطلاعات کافی، سرمایه خود را وارد این کار می‌کنند

۲- کسانی که با آگاهی کامل و سنجیده و با پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه، با هدف سرمایه‌گذاری بلند مدت به آن وارد می‌شوند

۳- کسانی که با داشتن تخصص و دانش لازم و جهت ترید (تبادل و معامله) ارزهای رمزپایه به یکدیگر، سرمایه خود را وارد این کار می‌کنند

 

ما به شما توصیه میکنیم که حتما با دانش و آگاهی کامل وارد این حوزه شوید. صرف این که شنیده‌اید قیمت بیت کوین طی ماه های گذشته چندین درصد رشد داشته، هیجانی و به قول خودمون جویگیر نشوید و زود تصمیم نگیرید. نکته مهم‌تر این که، پس از کسب دانش و احاطه کافی به موضوع، اگر تصمیم گرفتید سرمایه خود را وارد این کار کنید، آن بخش از سرمایه خود را وارد این عرصه کنید که می‌دانید حتی اگر کامل از دست برود، هیچ تاثیری در زندگی شما نخواهد گذاشت. همچنین لازم به ذکر است که تهیه بیت کوین در ایران، مانند خیلی دیگر از کشورها کمی سخت و کمیاب است. و طبیعتا نوسانات قیمتی آن در طول روز بسیار زیاد است.

بیت کوین در ایران قانونی است؟

از مجموع ۱۹۵ کشور در دنیا، ۶۸ کشور معامله بیت کوین را قانونی اعلام کرده‌اند. در ۶ کشور بیت کوین غیرقانونی است و در ۱۲۱ کشور باقیمانده هم هنوز قانون مشخصی برای آن وضع نشده است . کشور ایران هم در فهرست کشورهایی قرار دارد که هنوز قانون مشخصی برای بیت کوین و ارزهای رمزپایه در آن وضع نشده است.

موروکو ، بولیوی ، اکوادور ، قرقیزستان ، بنگلادش و نپال، کشورهایی هستند که بیت کوین در آن‌ها غیرقانونی اعلام شده است.

آیا برای سرمایه گذاری روی بیت کوین دیر شده است؟

یکی از دلایلی که بیت کوین در بین افراد مختلف محبوب شده است وجود سرمایه گذارانی است که به واسطه این ارز شگفت انگیز در مدت کوتاهی میلیونر شده‌اند. میلیونرهایی که سرمایه گذاری روی بیت کوین را از همان ابتدای ظهور بیت کوین آغاز کردند و مشغول به استخراج آن شدند یا زمانی که کمتر از چند صد دلار بود آن را خریداری کردند و آنقدر باهوش بودند که تا به امروز دارایی‌های خود را نگهداری کنند و به این سود باورنکردنی دست یابند.

کمی درباره بیت کوین؛ بیت کوین چیست؟ بیت کوین بخریم؟

طبیعتا کسانی که الان تصمیم به سرمایه گذاری روی بیت کوین گرفتند نسبت به اولین پذیرندگان بیت کوین سود کمتری عایدشان خواهد شد و شاید دیگر شاهد سودآوری ۳۰۰۰ درصدی بیت کوین نباشند اما به جرئت می‌توان گفت بیت کوین هنوز راه زیادی برای پیشرفت دارد

چه زمانی باید روی بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه گذاری روی بیت کوین باید تاریخچه و تحلیل های آینده آن را ببرسی کنیم. با ادامه روند افزایش قابل توجه قیمت این ارز دیجیتال برای همه جای این سوال پیش می‌آید که قیمت بیت کوین تا چه سقفی رشد خواهد کرد؟ آیا قیمت بیت کوین به حداکثر خود نزدیک شده است؟ همچنین سوالی برای سرمایه گذاران هم به وجود می‌آید که آیا دیگر برای سرمایه گذاری روی بیت کوین دیر شده است؟

اما واقعیتی که هست اینه جواب این سوال را کسی نمی داند! 

یه نکته جالب: فکر می‌کنید اگر شما در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۰۰ دلار روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده بودید اکنون دارایی شما چند برابر شده بود؟

 

۲۸ جولای ۲۰۱۰: تنها ۲ سال پس از اینکه ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را معرفی کرده بود اگر ۱۰۰ دلار بیت کوین خریداری می‌کردید امروز نزدیک به ۳۰ میلیون دلار ارزش داشت.

۱۲دسامبر ۲۰۱۱: در ۱۲ دسامبر و تنها ۱۸ماه بعد، ارزش بیت کوین ۳۰۰۰ درصد رشد کرد و مردم همچنان می‌پرسیدند آیا برای سرمایه گذاری روی بیت کوین دیر شده است؟ در آن تاریخ بیت کوین ۳/۱۹ دلار قیمت داشت و اگر آن زمان کسی ۱۰۰ دلار روی بیت کوین سرمایه گذاری می‌کرد اکنون بیش از نیم میلیون دلار (۵۶۴.۲۶۳) ثروت داشت.

۱۰ دسامبر ۲۰۱۲: پس از گذشت یک سال بیت کوین همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و به قیمت ۱۳/۵۴ دلار رسیده بود معادل ۳۰۰ درصد رشد نسبت به یک سال پیش. این عدد همچنان رشد قابل توجهی بود اما نسبت به ۱۸ ماه قبل خیلی آهسته‌تر بود، آیا به این معنی بود که رشد بیت کوین دیگر به آخر خود رسیده است؟

۱۶ دسامبر ۲۰۱۳: قیمت بیت کوین جهش چشمگیری داشت و به ۶۳۸ دلار رسید و اگر قبل از آن ۱۰۰ دلار بیت کوین در جیبتان داشتید حالا حسابی جیبتان پر بود. اما اگر در آن تاریخ ۱۰۰ دلار بیت کوین خریداری می‌کردید اکنون ۲۸۲۱ ارزش داشت.

 

۱۲ دسامبر ۲۰۱۶: در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رشد بیت کوین بسیار کند شد و جاذبه‌ی چندانی در بین سرمایه گذاران نداشت، اما برای افراد باهوش بهترین زمان برای سرمایه گذاری بود. در آن تاریخ هر بیت کوین ۷۸۰ دلار ارزش داشت و ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری در آن زمان اکنون نزدیک به ۲۳۰۰ دلار می‌ارزید.

۱۲ ژوئن ۲۰۱۷: شش ماه پیش از آن هیچ کس فکر نمی‌کرد قیمت بیت کوین بیشتر از ۲۵۰۰ دلاری شود که آن موقع به آن رسیده بود، اما این تازه ابتدای راه بود.

۵ دسامبر ۲۰۱۷: در این هفته اتفاقات دیوانه کننده‌ای برای بیت کوین افتاد و قیمت بیت کوین روزانه بالا می‌رفت به صورتی که اگر شما ۵ دسامبر ۱۰۰ دلار روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کردید امروز می‌توانستید آن را ۱۵۰ دلار بفروشید.

۱۰ دسامبر ۲۰۱۷: اگر یکشنبه هفته پیش و زمانی که بیت کیون در پایین ترین قیمت روز خودش (یعنی ۱۳/۱۶۰ دلار) بود ۱۰۰ دلار بیت کوین خریداری می‌کردید اکنون ۱۲۹ دلار ارزش داشت.

 

هیچکس نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظار بیت کوین است، اما طبق روند فعلی می‌توان گفت هرکسی از بیش یک هفته پیش بیت کوین خریداری کرده در حال حاضر سود کرده است. زمان سرمایه گذاری روی بیت کوین همیشه است.

  • ۹۷/۰۸/۱۹
  • حسین هوشمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی